Tundub, et hotelliteenindaja peab olema nii hea lille- kui ka inimesetundja. Kõigele lisaks peaks ta oskama ka hästi koristada ...

Tõsi, hotelliteenindaja peab olema üsnagi multifunktsionaalne. Kui töötad näiteks vastuvõtus, siis on kõige olulisem tunda nägupidi oma püsiklienti, teada võimalikult palju ümbruskonna kohta ning osata soovitada ettevõttes pakutavaid teenuseid.

Tube koristades pead olema kiire, oskama märgata pisiasju ja mustust seal, kus tavainimene ei näegi. See kõik on oluline ka suvisel turismihooajal kui töö käib täie rauaga. Oluline on, et sa jõuaksid kõik vajaliku teha võimalikult hästi ja väikese ajakuluga.

Ja te harjutate seda kõike koolis?

Koolitunnid annavad sellest kõigest väga hea ülevaate. Eriti huvitavad ja õpetlikud on praktilised tunnid, kus valmistame näiteks toitu, õpime teenindust ja vastuvõttu.

See on olnud väga kasulik nii ametialaselt kui ka eraelus. Toon ühe näite. Enne ametikooli minemist arvasin, et oskan süüa teha, kuid pärast esimest toiduvalmistamise kursust mõistsin, et tegelikult ei saa minu puhul ikka söögitegemise oskustest rääkida. Peale kokandustunde lähen alati koju toiduvalmistamise tuhin peal ja proovin koolis tehtud sööke ka kodus järgi teha.

Kuidas kool Sind kui kodu-inimest veel mõjutanud on?

Numbritubade hoolduse ja koristuse õppeainest on mul küll omad kiiksud külge jäänud. Olen järjepanu kodus koristustarbeid ja vahendeid välja vahetanud. Iga asja jaoks peab olema sobiv lapp või puhastusvahend. Pean tunnistama, et isegi kutsehaigus on külge jäänud. Igal pool ringi käies jälgin ümbritsevat, kui puhas või must kuskil on.

Selle eriala üheks suureks plussiks ongi vast see, et saad õpitut rakendada ka kodus. Kas see oli ka üks põhjuseid, miks Sa hotelliteenindust õppima läksid?

Ausalt öeldes ei teadnud ma isegi, mida pärast hõbemedaliga lõpetatud Parksepa Keskkooli edasi tahan teha. Võtsin aja maha ning töötasin aasta. Viimane töökogemus Tallinki laeval Baltic Queen oli mulle motivatsiooniks et edasi õppida ja ennast arendada. Sealt saadud töökogemus panigi mind hotelliteeninduse eriala peale mõtlema.

Kuidas tuli otsus minna õppima kutsekooli?

Esialgu mõtlesin küll, et kutsekoolid on minu jaoks välistatud. Teadsin, et kui lähen õppima, siis ikka ülikooli. Kuid aasta mõtlemisaega andis mulle nii töö- kui ka elukogemust juurde ja ma muutsin oma mõtteviisi. Nii et võib öelda, et minu puhul kehtib küll väide "Never say never".
Kokkuvõttes olen ma väga rahul, sest meie õpperühmad on väikesed ja õppetööle lähenetakse individuaalsemalt. Kurb on vaid tõdeda, et õpilasi turismi erialadel on vähevõitu.

Sa oled oma kooli esindanud ka kutsemeistrivõistlusel Noor Meister. Kuidas Sul seal läks?

Alguses ma väga pelgasin seal osalemist. Osutusin kooli poolt valituks, kuna mul oli eelnev töökogemus toateenijana, seega leiti, et mul on lihtsam võistluseks valmistuda. Ma ei läinud sinna suurte ootustega. Mu peamine eesmärk oli võistelda vastavalt oma võimetele ja esindada hästi oma kooli. Kui ma lõpuks II koha sain, olin ma väga üllatunud ja õnnelik, sest kõik läks paremini kui oodata oskasin.

Millised kogemusega Sa sealt koju tulid?

Kogemuse poolest oli see võistlus väga hea proovikivi. Võistlusel närveerid samamoodi nagu enne mõnda suurt eksamit. Tänu seal osalemisele võin kindlamalt öelda, et ma ei muretse enam kevadel saabuva eksami pärast. Olen nüüd palju enesekindlam.

Miks soovitad Noorel Meistril osaleda?

Kindlasti soovitan kõigil, kel vähegi närvi ja julgust, minna võistlusele ennast arendama. Võistlus ei anna juurde pelgalt kogemusi, vaid ka positiivse emotsionaalse laengu. Pärast võistlust oli mul palju rohkem motivatsiooni ja indu õppimiseks. Teiseks usun, et kutsemeistrivõistlusel osalemine tuleb kasuks ka tööle kandideerides, sest Noore Meistri kogemus CV-s näitab ju inimest ainult positiivsest küljest. Noortel tasub kindlasti tulla erialadega tutvuma, sest võistlustules on üle 300 õpilase 25 alal.

Kommentaar

Airi Neemre, Radisson Blu Hotel

Noored vajavad tööturul edukaks toimetulekuks erialast väljaõpet, mille annab kutseharidus. Ta on kindel, et erialase kogemusega aktiivne noor tööturul kaua ootama ei pea.

Kutsehariduse läbinud noor omab juba tööks hädavajalikke teoreetilisi teadmisi ning on läbinud ka praktika. See omakorda annab ettevõttele kindlustunde, et inimene on paremini ettevalmistatud, töökeskkonnas viibinud ning omandanud ka mõningased tööalased kogemused. Iga ettevõte on erinev ja seetõttu kulub uuel töökohal sisseelamiseks mõningane aeg. Kutseharidusega noor suudab aga tõenäolisemalt kiiremini iseseisvalt tööle hakata ning toime tulla.

Milliseid oskusi ja pädevusi peate hotelliteenindusse tööle suunduvate noorte juures kõige olulisemaks?

Esmased tööalased oskused on olulised iga tööleasuja puhul. Aga kindlasti ei asenda kutsehariduse tunnistus tööks vajalikku keeleoskust, väga olulisi üldiseid hoiakuid ja suhtumist nagu kohusetunne, vastutustundlikkus ning töömotivatsioon. Väga vajalikud on suhtlemisoskus ja -valmidus, kliendikesksus, soov ja valmisolek meeskonnatööks ning loomulikult tahtmine juurde õppida, sest meil on oma töötajatele võimalus pakkuda erinevaid koolitusi.

Kui oluliseks peate potentsiaalse töötaja varasemat praktika- või töökogemust?

Varasem töökogemus või praktika on väga olulised. Suuremas hotellis tundub mõnel ametikohal alustamine ilma varasema kogemuseta praktiliselt mõeldamatu, sest töö on pingeline ja õppimine võtab aega. Radisson Blu Hotel Olümpia on üks suuremaid hotelle Tallinnas ning olulisemates osakondades nagu näiteks vastuvõtt, kus töötempo on kiirem ning iga üskisiku vastutus ja isiklik tööpanus on äärmiselt oluline, eelistame tööle võtta kas juba kogemusega noori või neid, kes meie juures viibitud mõnekuulise praktika jooksul on juba tööoskused omandanud. Nii oleme sageli ka enda majas praktikal käinud noori peale kooli lõpetamist ja suvevaheaegadel tööle võtnud.

Millised on antud valdkonnas kutsehariduse omandanud noorte väljavaated tööturul?

Turismi- ja hotellinduse valdkonnas on noorte võimalus erialast tööd leida väga hea. Tallinnas on võimalused kindlasti avaramad kui mõnes teises Eesti piirkonnas. Pigem kalduvad Tallinna hotellid viimasel ajal hädas olema oma valdkonna töötajate leidmisega. Samas annab see haridus julgematele võimaluse ka laialdasemalt ettevõtlusega tegelemiseks maapiirkondades või väljaspool suuremaid linnasid.

Milline on hotelliteeninduses töötavate inimeste keskmine palgatase?

Eesti hotellide ja restoranide liidu 2014. aasta II kvartali andmetel oli see keskmine number Tallinna hotellides suurusjärgus 725 eurot, väljaspool Tallinna veidi väiksem. Keskmise arvestusse lähevad aga nii lihtsamad kui keerulisemad ametikohad koristajast ja nõudepesijast kuni administraatori ning müügiassistendini välja. Seega tuleb ikkagi arvestada, et mida keerulisem ja vastutusrikkam on töö, seda paremad on ka tasustamise võimalused. Kindlasti leiab aga lisaks palgale hotellinduse ja turisminduse valdkonnas töötades rõõmu tööst ja suhtlemisest.

Noor Meister 2015 toimub 6.-7. märtsil Tallinnas Eesti Näituste messikeskuses. Mõõtu võtavad pea 350 kutseõppurit 25 erialal, avatud on töötoad ametite proovimiseks, õppimisvõimalusi tutvustavad 31 kutsekooli üle Eesti. Sissepääs on kõigile huvilistele tasuta! Uuri lähemalt www.noormeister.ee ja liitu üritusega Facebookis.