Sul on maailmale midagi öelda? Tahad, et teised näeksid su lugusid, pilte või videoid? Saada kõik aadressile noortehaal@delfi.ee või saada läbi veebi!
Toimetaja vaatab saadetud materjalid läbi ja silmapaistvamad ilmuvad Noorte hääles.

OLULINE: kaheksa igapäevaharjumust, mis kutsuvad esile paanikahoo ja millest peaksid igal juhul hoiduma

 (1)

OLULINE: kaheksa igapäevaharjumust, mis kutsuvad esile paanikahoo ja millest peaksid igal juhul hoiduma
Allikas: Shutterstock

Paanikahoog võib tulla ootamatult hetkel ja see on kahtlemata üks ebameeldivamaid asju. Mida sagedamini need esinevad, seda rohkem rikuvad paanihood inimese igapäevaelu. Vaata, millised on need kaheksa harjumust, millest võiksid hoiduda vältimaks paanikahooge.

Oluline on teha vahet paanikahool ja närvilisusel. Paanikahoog on seisund, kui tunned suurt hirmu ja paanikat, mis ilmub eikusagilt. Sümptomid ilmnevad minutitega ja võivad kesta ligi pool tundi. Hiljem tunnevad paljud inimesed suurt väsimust. Tüüpiliste sümptomite hulka kuuluvad kiirenenud südame löögisagedus, valu rinnus, higistamine, värisemine, hingamisraskused ja hingeldamine.

See, mis paanikahoogu põhjustab, on iga inimese puhul erinev. Viis, kuidas saad vältida paanikahooge sõltub ka sinust endast. Kui loobud mõnedest halbadest harjumustest ja külastad vajaduse korral terapeuti, saad paanikahooge leevendada või nendest lahti.

Suurendamine

Kui puhud suvalise olukorra suuremaks ja olulisemaks, kui see tegelikult on. Nii sisendad endale, et kui see asi nüüd halvasti läheb, siis on kõik läbi. Näiteks foobiate all kannatavad inimesed sisendavad endale sageli, et asi, mida nad kardavad, on neile mingil moel surmav: kui astud lifti, kukub see alla; kui näed ämblike, ronivad nad sulle peale ja söövad su ära. Proovi vältida asjade suureks mõtlemist.

Näed halba olukorda katastroofilisena

Seotud lood:

On tõsi, et paljud halvad olukorrad on ebameeldivad ja mida rohkem halvasti läinud asi inimesele korda läheb, seda suurema läbikukkumisena see tundub. Kui näha aga kõiki halvasti läinud asju taolises valguses, et nüüd on käes katastroof, siis viib see aja jooksul paanikahoogudeni. Proovi ebaõnnestumisi näha hoopis õppimiskohtadena, mis aitavad sul targemaks saada.

Kiirete järelduste tegemine

Näiteks tundub sulle mingi inimene veidi tõre ja teed kohe järelduse, et sa ei meeldi talle ja see inimene suhtub sinusse halvasti. Tegelikult võib tõredus paista lihtsalt sulle või on sellel inimesel halb päev. Teine näide: lähenemas on kooli sisseastumisvestlus või tööintervjuu ja mõtled juba ette, et niikuinii läheb kõik halvasti ning miks peaks keegi sind valima. Lase elul end kanda ja ära tee kiireid järeldusi, sest tihti ei osutu need tõeks.

Emotsionaalne arutlemine

Loe veel

See tähendab, et teed järeldusi jättes kõrvale faktid ja asitõendid. Kui kõhutunne ütleb, et midagi on tõsi, siis arvad, et nii ongi. Näiteks tunned end millegi pärast süüdi ja seetõttu sisendad endale, et kindlasti oledki süüdi. Iga tunne ei tähenda, et nii on. Kui sa pole millegi halvaga hakkama saanud, ei ole vaja ennast halvasti tunda. Mõnede inimeste jaoks on aga imelik, kui kõik on hästi ja siis nad hakkavad enesele sisendama, et järelikult on ikka midagi halvasti, sest kunagi ei saa kõik olla hästi. Pole mõtet teha sellest mure, et muresid pole.

Veedad liiga kaua aega sotsiaalmeedias

See on tore, kui oled kursis, millega sõbrad tegelevad, kuid liiga palju ei tasu sotsiaalmeedias aega veeta, sest see võib anda vastupidise tulemuse. Kui oled emotsionaalne ja sul on kalduvus asju niigi suureks puhuda, siis on tõenäoline, et hakkad end halvasti tundma, sest näed, et sõbrad teevad igasuguseid asju ning käivad vahvates kohtades. Või vaatad nende kooli, töö või hobidega seotud saavutusi ja tunned end sellepärast halvasti. Pole mõtet, sest inimesed on erinevad. Mis siis, et üks sõber on kõva tennisemängija ja teisel on kaks restorani. Võib-olla nad tunduvad pealtnäha edukad, ent sisimas on õnnetud. Keegi ei keela sul minna juba täna kuskile ja hakata millegagi tegelema. Edukaks saavad aga ainult need, kes teevad seda, mida nad armastavad.

Liigne analüüsimine

Analüüsid ühte olukorda ühtpidi, teistpidi ja hing ei anna ikka rahu. Korrutad peas endale fraase, mida keegi ütles ja mõtled, miks ta ikka nii ütles ning ega ta juhuslikult nüüd millelegi ei vihjanud. Proovi sellist käitumist vältida, sest see mõjub halvasti ainult sulle. Paljud inimesed räägivad spontaanselt ega mõtle mingeid keerukaid vihjeid täis lauseid enne vestlust välja.

Lükkad asju edasi

Kuigi asjade edasilükkamine leevendab mingil määral stressi, siis võib see palju hullemini tagasi tulla. Kui lükkad tänase kohustuse homsesse, siis võib-olla saad veidi aega olla rahulikult teades, et täna sa selle ebameeldiva asjaga tegelema ei pea, ent kuskil sinus on ikka see ebameeldiv tunne alles, sest tead, et homme pead sa selle asjaga ikkagi tegelema. Ära lükka asju homsesse ja tee asi ära täna. Mida rohkem lükkad asju edasi, seda suuremaks muutub kohustuste hulk ja seda suuremaks muutub ka nende tegemisega seotud ärevus.

Veedad liiga palju aega üksi

Omaette olemises pole midagi halba, aga kui sa üldse väljas ei käi, sõpradega ei suhtle, ühegi hobiga ei tegele ja oled täielikus üksinduses, siis aja jooksul mõjub see rusuvalt. Proovi hoida asjad tasakaalus ja tee seda, mis sulle meeldib.

Allikas: rd.com

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare