Kui mitte, siis kuulute selle Eesti elanikkonna enamuse hulka, kelle karjääriplaneerimise alaste teadmiste ja oskuste üldine tase on ei rohkem ega vähem kui rahuldav. Kuidas nii?

2011. aastal viis Tartu ülikooli sotsiaalteaduslike rakendusuuringute keskus (RAKE) läbi karjääriteenuste süsteemi uuringu. Uuringu tellija oli SA Innove, kelle eesmärk oli kaardistada karjääriteenuste hetkeolukorda.

Kas eestlased teavad, kuidas ja kust leida infot õppimis- ja töövõimaluste kohta? Kuivõrd on inimesed kursis tööturu võimaluste ja nõuetega? Kas nad teavad, et neil on võimalik saada spetsialisti õpetust ja nõustamist enda huvide, võimete, oskuste ja võimaluste hindamiseks?

Uuringus osales 2426 inimest, sh õpilased, õpetajad, lapsevanemad ja karjääriteenuste huvipooled. Selgus, et Eesti elanikkonna teadmised oma elutee kavandamisest ja võimalustest, mida pakub riik ja erasektor eduka ning rahuldust pakkuva elu saavutamiseks, on kõigest rahuldavad.

Sama uuring tõi välja, et 40protsenti küsitletutest küll teadis karjääriteenuste olemasolust, kuid oli seda meelt, et teatud osal elanikkonnast on ligipääs karjääriteenustele raskendatud.

Kuid vajadus karjääriga seotud teenuseid tunda ja kasutada on jätkuvalt kõrge — juba siis, 2011. aastal uuringu tegemise aegu, kavandas 61% tööealisest elanikkonnast (ehk ligikaudu 550 000 inimest vanuses 15–64 eluaastat) lähiajal töö või õpingutega seotud muutusi ning 90% neist vajaks valikute tegemisel täiendavat informatsiooni või nõu.

„Lähtudes karjääriteenuse osutajate ning õpetajate hinnangutest, vajavad nii elanikud kui ka õpilased tänasest rohkem abi ja tuge just tööturuga seotud teadmiste osas ehk nõustamist tööle kandideerimisel, tööturul edukaks konkureerimiseks ning ülevaadet tööturu hetkeolukorrast, muutustest ja tulevikuväljavaadetest,“ hindab olukorda uuringu lõppraport.

Uue elukestva õppe strateegia väljatöötamisel lähtus Sihtasutus Innove eelnimetatud uuringu tulemustest.

Kuidas edasi?

Esimesed olulised sammud on tehtud ja neid tuleb veel. 2014. aastal uuendati üldhariduskoolide õppekavasid ning silmas peeti ka karjäärioskuste arendamist. Nendega seotud õppe-eesmärgid sõnastati konkreetsemalt.

Riiklik õppekava ei kirjuta koolile täpselt ette, mil moel need eesmärgid saavutama peab. Nii saab iga kool valida ise parima viisi, meetodid ja vahendid lähtuvalt oma kooli eripärast ja ka võimalustest.

Kutsehariduses kujundatakse karjääriplaneerimise oskusi nii kutseõppe kui ka üldoskuste kaudu. Lisaks võib kool pakkuda karjääriõpetust valikaine või valikõpingute moodulina, sel juhul töötab koolis karjääriõpetuse õpetaja.

Noori, kes tunnevad, et vajavad täiendavat nõustamist, ootavad Rajaleidja keskused igas maakonnas.

Karjäär

21. sajandil hõlmab sõna „karjäär“ ühesuunalise alt üles liikumise asemel eneseteostust, elukutsevalikut, astumist tööellu, koolitustel osalemist, pensionile jäämist ning tegevust pensionipõlveski. Tööle lisaks on tähtis elukestev õppimine, hobid, suhted lähedaste ning iseendaga. Karjäär kujuneb erinevate valikute käigus, mida inimesed elu jooksul teevad.

Karjääriplaneerimine

Muutuva tööturu tingimustes on oluline olla kursis haridusmaastikul ja tööturul toimuvaga ‒ see annab võimaluse teadlikult oma karjääri planeerida. Uute kompetentside omandamine peab saama elustiiliks. Karjääriplaneerimiseks on vaja tundma õppida iseennast, seejärel haridus- ja töövõimalusi ning langetada iseenda jaoks antud hetkel sobilik valik.

Karjääriteenused

Karjääriteenused on karjääriõpe, karjääriinfo vahendamine ja karjäärinõustamine. Nende mõte on kaasa aidata sellele, et inimesed teeksid oma valikuid teadlikult, tuginedes asjakohasele infole.

Rajaleidja keskused

Innove Rajaleidja arenduskeskusel on koordineeriv roll karjääriteenuste arendamisel hariduse valdkonnas. Arendustegevused ja teenuste osutamine toimub õppe- ja karjäärinõustamise programmi raames.

Selleks, et sihtgrupid saaks vajalikud teenused kätte mugavalt ühest kohast, koondas Sa Innove erinevad hariduse tugiteenused ühise katuse alla Rajaleidja keskustesse. Rajaleidja keskus on piirkondlik keskus, kus pakutakse karjääriinfo vahendamist, karjäärinõustamist, eripedagoogilist, logopeedilist, sotsiaalpedagoogilist ja psühholoogilist nõustamist.

Et lapsevanemad tunneksid end noori toetades ise kindlamalt, on Rajaleidja keskustesse oodatud ka lapsevanemad. Rajaleidja pakub individuaalset nõustamist ning korraldab teabepäevi koolides ja keskustes

1 KÜSIMUS

Mida on plaanis ette võtta õpilaste karjäärioskuste arendamiseks?

Mart Laidmets, haridus- ja teadusministeeriumi kantsler:

„Karjääriplaneerimiseks vajalike oskuste arendamine on tihedalt seotud igapäevase õppimise ja õpetamisega koolis ning pädevuste kujundamisega. See eeldab õpetajate vahel tõhusat koostööd ja õppeainete sisu lõimimist. Rajaleidja arenduskeskus toetab koole karjääriõppe läbiviimisel erinevate juhendmaterjalidega, samuti pakuvad karjäärispetsialistid igakülgselt abi karjääriõppe kavandamisel ja läbiviimisel. Korraldatud on seminare, mille raames on karjäärikoordinaatorid jaganud üksteisele praktilisi kogemusi.

Lähiajal on plaanis on välja arendada karjääriplaneerimise oskuste raamistik, mis kirjeldab karjääriõppe eesmärke ja elemente, samuti oskusi ja pädevusi, mida tuleks koolis õppetöös kujundada. Väga tähtis on anda tagasisidet ning hinnata õpilaste valmisolekut teadlikult valikuid teha ja karjääriotsuseid vastu võtta.“


Jaga
Kommentaarid